11.30.09
Svicarska sramota
Eto, cini se da ce svicarci ugraditi u svoj ustav, u clanak 72, stavak 3 sljedecu recenicu:
Gradnja minareta je zabranjena.
U Hrvatskoj se Svicarska smatra jednom naprednom demokratskom drzavom. Dapace, da se provodi ispitivanje javnog mnijenja, vjerojatno bi vecina nas “balkanaca” rekla da je Svicarska primjer drzave kojoj tezimo. Nazalost, cini se da i kod njih postoje zatucani idioti koji su izgleda, glasniji od razumnih svicaraca. Prema wikipediji, u Svicarskoj je 4.3% populacije muslimanske vjeroispovjesti sto se prevodi u otprilike 326k gradjana. Da se razumijemo, ovdje ne pricamo o ilegalnim imigrantima nego o gradjanima za koje je Svicarska odlucila da ih zeli u svojem drustvu i da mogu doprinijeti prosperitetu Svicarske kao drustva, te im dala drzavljanstvo. Dakle, rijec je o ljudima sa svicarskom putovnicom i svim pravima koje drugi svicarski gradjani imaju. Osim prava slobode vjeroispovjesti. To su im odlucili ukinuti. Da se razumijemo, koliko god mi Svicarsku smatrali naprednom drzavom, cinjenice ipak govore malo drugacije. Zene su u Svicarskoj pravo glasa dobile tek 1971. godine. S druge strane u Turskoj je 1935 bilo 18 zena clanica parlamenta. Toliko o naprednoj demokraciji.
No, vratimo se malo na minaret koji je pokrenuo cijelu ovu lavinu koja je kulminirala smrcu demokracije u Svicarskoj jucer. Mozete baciti pogled na sporni minaret ovdje. Nije bas rijec o raketi visokoj 100 metara od koje se Matterhorn nece vidjeti, zar ne? Takodjer, interesantno je primjetiti da je navedeni minaret plastican, nema na sebe pricvrscen razglas, te nema tih famoznih poziva na molitvu u ranu zoru kojih se svi boje. Ali zato crkva vjerojatno uredno zvoni budnicu u 6 ujutro. Svicarska ima 4 minareta u cijeloj drzavi (koji ce btw, nakon ovog debakla biti sruseni).
Po meni, ovdje svicarci imaju dva problema:
- moralni: na referendum je izaslo 55% populacije. Prema izlaznim anketama, oko 55% populacije je glasalo za zabranu minareta. Dakle, oko 30% populacije je odlucilo da 4.3% populacije nema sva ustavna prava kao i ostatak. Ako svicarci ne zele muslimane u svojoj drzavi, zasto su im dali drzavljanstvo?
- gospodarski: svicarci su kao i vecina zapadnog svijeta, stara nacija. Trebaju imigraciju da bi prosperirali. Ovim potezom su odlucili izignorirati 25% potencijalnih imigranata. Takodjer, bit ce zanimljivo vidjeti kako ce svicarsko bankarstvo prezivjeti gubitak bogatih klijenata iz arapskog svijeta. Da ne pricamo o svim drugim svicarskim proizvodima. Ukinuli su si 25% svjetskog trzista u jednom danu.
Strah od islamistickih ekstremista je razumljiv i to je jedino sto se da procitati iz ove odluke. Ono sto je pogreska vlade je sto nije uspjela objasniti ljudima iracionalnost tog straha. Situacija sa islamskim ektremistima je slicna kao i sa avionskim nesrecama. Avion je puno sigurnije prijevozno sredstvo od automobila, ali kad se dogodi nesreca, puno je jace popracena u medijima od automobilske nesrece. Pa ipak, automobila se puno manje bojimo nego aviona. Zato jer znamo puno bolje kako auto radi i zato jer imamo privid kontrole nad situacijom. Slicno je i ovdje. Ljudi su glasali protiv iracionalnog straha od teroristickih napada i ekstremizma. A stvarno se ne mogu sjetiti zadnjeg teroristickog napada muslimanskih ekstremista u Svicarskoj. Ljudi su u prosjeku na zalost ovce. Najlakse je dati stvar na referendum i onda onaj koji ima najveci jumbo plakat utjece na javno mnijenje. Na zalost, svicarci su kao nacija jucer totalno zakazali.
Wikipedija entry sa povijesti price o minaretima u Svicarskoj je ovdje.
Luka said,
November 30, 2009 at 8:20 pm
Mislim da njih nije strah od islamističkih ekstremista ili terora, već od činjenice da bi ovim tempom u skoroj budućnosti oni sami mogli biti manjina u vlastitoj muslimanskoj državi. U tom slučaju im demokracija valjda ne zvuči tako dobro. Stvarno sramota. I kakve su to fore mjenjanja ustava na ovaj način. Nije li cijeli koncept ustava da se odupre ovakvim privremenim kampanjama.
klax said,
November 30, 2009 at 8:28 pm
A mislim, pa 4.3% populacije su im muslimani. Tesko da ce u skorije vrijeme se to promijeniti. A takodjer, imaju i imigracijske zakone kojima se na puno suptilnije nacine da regulirat taj issue.
A kaj se tice ustava – u svicarskom ustavu pise da je referendum jaci od trenutnih odredbi ustava
Luka said,
November 30, 2009 at 8:54 pm
A sa druge strane http://www.reddit.com/r/atheism/comments/a9gt1/after_watching_this_video_i_have_a_hard_time/
Why cant we all just get along?
Slučajni prolaznik said,
December 9, 2009 at 4:12 am
Samo da napomenem, ova paralela sa sigurnošću aviona u odnosu na auto je velika zabluda koja se često koristi u ovakvim i sličnim prigodama odnosno argumentiranjima bez da se o njoj stvarno razmisli, tj. bez ikakvog smislenog uporišta. Valjda po onoj devizi: “Laž ponovljena 100 puta postaje istina.”
Kada se gleda koje je prijevozno sredstvo sigurnije onda svakako treba uzeti u obzir učestalost korištenja istoga što je zapravo glavno mjerilo. Prema tome, stoji činjenica da kad se sve zbroji u automobilu pogine više ljudi, ali učestalost korištenja automobila u odnosu na avion u svijetu je generalno nemjerljivo (barem milijun puta) veća. Ako još k tome usporedimo broj nesreća i smrtnih slučajeva u tim nesrećama opet dolazimo do zaključka da je putovati automobilom daleko sigurnije nego avionom. Tako da ti paralela nikako ne stoji.
Slučajni prolaznik said,
December 9, 2009 at 4:26 am
A evo i moga mišljenja u svezi glede same teme.
U principu složio bih se s Lukom. Ovaj slučaj je dakako, to je jasno, samo odraz stava zapadnog čovjeka prema islamu kao vjeri i islamskoj imigraciji i njenom svakodnevnom utjecaju na njegov život. Dakle bojazan je od brojnosti muslimana koji na taj način stječu i zakonsku podlogu za širenje utjecaja svoje kulture na ostale.
Prije svega kao što kažeš ukoliko je 4.3 posto uredno prijavljenih, po svoj prilici još je toliko onih koji to nisu, ali ipak dijele svakodnevicu sa ostalim Švicarcima. Prema tome velika je vjerojatnost da će kroz 20ak godina gotovo 10 posto populacije biti islamske vjeroispovjesti što im onda omogućava i posebna ustavna prava koja se više neće odnositi samo na njih već i na većinski narod.
Druga stvar, Švicarci, unatoč činjenicama koje si iznijeo, nisu ništa manji ili više islamofobični od ostalih europskih naroda, bez obzira na “napredan pogled” na svijet koji pokušavaš osporiti.
Stvar je u tome što Švicarska ima specifičnu zakonsku regulativu koja omogućava iznimno jednostavno pokretanje referenduma, štoviše za svaku iole značajniju se potiče referendum. to je dio njihove specifične tradicije i zato dolaze lakše do izražaja ovakve pojave jer “običan puk” u pravilu po inerciji ne izlazi na sve referendume već samo oni koji imaju poseban motiv za to, kao što i sam kažeš – “glasna manjina.”
klax said,
December 9, 2009 at 8:43 am
Sto se tice statistike sigurnosti letenja, pogledaj
http://www.crashstuff.com/driving-or-flying-plane-vs-car-accident-statistics/
da, ako sam vozis taj avion, mile-per-mile usporedbom se dobije da je avion nesigurniji, ali komercijalni avioprijevoznici su i dalje puno sigurniji od toga da sam ides autom.
Sto se tice mogucnosti da ce muslimani ciniti 10% populacije u nekoj buducnosti, jel time zelis implicirati da ti gradjani imaju manja prava od ostatka “normalnih” gradjana pa se onda zeli 90% populacije obraniti od njih? Ako je netko 10% legalne populacije neke drzave, mora imati prava kao i ostali gradjani. Isto bi trebalo vrijediti i za 4.3% populacije neke drzave, ali to u Svicarskoj ocito vise nije istina nazalost.
Slučajni prolaznik said,
December 9, 2009 at 8:20 pm
točno. dakle zapravo nije riječ o sigurnosti samog prijevoznog sredstva (aviona) nego o stručnosti i savjesnosti vozača/pilota. dakle ne uspoređujemo sigurnost prijevoznog sredstva nego stručnost onoga koji njime upravlja. kada bi svi bili profesionalni vozači automobila oni koji automobilom upravljaju onda bi to možda i bile uspredive kategorije. prema tome nema šanse da je avion sigurnije prijevozno sredstvo od automobila ni u kojem slučaju.
osim toga besmislena je potpuno usporedba. ovim načinom usporedbe tj. usporedbom mile-per-mile nesreća praktički možemo doći do zaključka da je svemirska raketa sigurnija od bicikla.
ne, ne dijelim građane na one normalne i “nenormalne” tj. na građane prvog i drugog reda i jasno je da svi moraju uživati ista prava. Ali činjenica je da je se ljudi boje upravo imigracijskog tempa pogotovo na kojeg čini se nemaju utjecaja. ni narod ni vlast. pogotovo kad je riječ o tako različitom srazu kultura / običaja / religija / načina života. Taj tempo će neminovno dovesti do promjena i u njihovom načinu života, a ljudi se u pravilu boje promjena pogotovo kad je riječ o takvim radikalnim razlikama u svjetonazorima.
klax said,
December 9, 2009 at 8:31 pm
sto se tice avioni vs auti, u principu si u krivu, procitaj jos jednom temeljito tekst, pa ces i uociti zasto i sto je tocno mile-per-mile usporedba, nije ono kako ju ti interpretiras. takodjer, ova rasprava je totalno offtopic, pa je i nema smisla nastaviti
sto se tice gradjana prvog i drugog reda – kao sto sam rekao, to su sve ljudi kojima su svicarci dali drzavljanstvo. nek pretestiraju protiv imigracijskih zakona i politike, ne protiv ustavnih prava vlastitih gradjana.
da skratimo, procitao sam u zadnjim timeu jako dobar komentar na ovaj referendum: jako los odgovor na uzasno glupo pitanje.
Slučajni prolaznik said,
December 13, 2009 at 3:08 pm
pročitao sam i taj članak me nikako nije opovrgnuo. ipak, slažem se da je usporedba, a i rasprava besmislena.
slažem se i oko ovoga o ustavu. htjedoh naglasiti (1) da tvoja teza o strahu od islamističkih terorista ne stoji jer se ovdje ne radi o nikakvoj bojazni od terorizma već o klasičnoj bojazni od imigracije, čak ne imigracije općenito nego islamske imigracije i promjena koje one neminovno unose u njihovo društvo. radi se možda o određenom obliku ksenofobije koja je međutoa također razumljiva.
također htjedoh naglasiti (2) da Švicarci ovdje nisu nikakva iznimka u odnosu na ostale zapadne i centralne Europljane, već im samo zakonska regulativa omogućava (tj. učestali referendumi) da ovakve “čudne” stvari lakše dođu do izražaja. Dakle nisu Švicarci ništa manje napredna demokracija u odnosu na ostale europske zemlje kao što ovdje impliciraš sa ova dva primjera . Vidjet ćeš tek kada uskoro konačno stvarno dođe na red ulazak Turske u EU da su Švicarci sa svojim referendumom, promjenom ustava i diskriminacijom vlasitith građana bili zapravo male bebe u odnosu na ostale. Ovo je samo nagovještaj nadolazećih napetosti.